Európa zažíva nový boom obchodných centier, prichádzajú nové formáty

Rastúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori stoja za rozmachom nových obchodných centier po celej Európe. Upozornila na to dnes medzinárodná realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield, ktorá očakáva do konca roka 2016 nárast nových maloobchodných plôch o 9,7 milióna štvorcových metrov (m2) a postupnú premenu ich formátu

 

Nové obchodné centrá v Európe

      Bratislava 9. decembra (TASR) - Rastúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori stoja za rozmachom nových obchodných centier po celej Európe. Upozornila na to dnes medzinárodná realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield, ktorá očakáva do konca roka 2016 nárast nových maloobchodných plôch o 9,7 milióna štvorcových metrov (m2) a postupnú premenu ich formátu. Na Slovensku by malo podľa nej pribudnúť 89.000 m2 priestorov v nových alebo existujúcich obchodných centrách.
      Po dvoch slabších rokoch sa tak developéri opäť dostávajú do formy. Nové projekty nielen chystajú, ale aj realizujú, úspešne prenajímajú a predávajú krátko po dokončení investorom. Poradenská spoločnosť uviedla, že novú výstavbu podporuje zvyšujúca sa kúpna sila v Európe a ochota zákazníkov utrácať rovnako ako expanzia nájomcov.
      „Nové projekty vznikajú po celej Európe. Medzi najaktívnejšie patrí možno prekvapivo Španielsko a Taliansko, ktoré prechádzali náročnejším ekonomickým obdobím. Robustnú aktivitu vykazujú taktiež tradičné trhy vo Veľkej Británii, vo Francúzsku alebo v Nemecku. Nečakaný rozmach maloobchodu vidíme rovnako v Škandinávii," priblížil výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej a východnej Európe Jonathan Hallett.

      Expanzia obchodných centier je podľa neho dôkazom, že napriek rozmachu nakupovania na internete má tento maloobchodný formát na trhu stále svoje miesto. Nové projekty však ukázali nové trendy. Jedným z nich je rekonštrukcia, modernizácia alebo rozšírenie existujúcich nákupných centier. Z očakávaného prírastku 9,7 milióna m2 nových plôch tvorí rozšírenie 22 % v západnej Európe a zhruba 10-% podiel v regióne strednej a východnej Európy.
      Za dôležitú považuje poradenská firma tiež premenu formátov obchodných centier. Developéri začínajú hovoriť o tzv. galériách životného štýlu. „Pripravované galérie či centrá otvorené v druhej polovici tohto roka vykazujú vysokú kvalitu architektúry, vnútorného dizajnu, kladú dôraz na voľnočasové aktivity ako šport alebo wellness. Prakticky vo všetkých nových konceptoch majú jednu z kľúčových úloh gastro prevádzky a ďalšie predajne spojené s jedlom alebo pitím. Za samozrejmé je už vnímané zapojenie zelene a vytvorenie prirodzeného prostredia pre návštevníkov," opísal Hallett.
      Tretím trendom je zmenšovanie nových a pripravovaných projektov. Väčšina z nich spadá do kategórie menších a stredných centier, spravidla okolo 20.000 až 30.000 m2. Aj vďaka tomu významné percento nových stavieb vzniká mimo metropoly alebo veľkých miest.
      Posledné európske trendy podľa Cushman & Wakefield nasleduje aj Slovensko. Za posledný rok boli otvorené tri nákupné centrá, a to City Arena v Trnave (29.500 m2), Forum v Poprade (22.500 m2) a Galéria v Lučenci (8600 m2), kde sa návštevníci môžu tešiť aj zo športových centier a gastro prevádzok. Veľkou rekonštrukciou prešlo nákupné centrum Aupark v Bratislave. V nasledujúcich rokoch je naplánované rozšírenie centra Eurovea v Bratislave a tiež výstavba nových nákupných centier, napríklad Forum v Prešove. 

 

zdroj: TASR

Web design a internet marketing: Wisible
Internetové portálové riešenia: eSoft
© 2024 Copyright realityplanet.sk

Európa zažíva nový boom obchodných centier, prichádzajú nové formáty

Rastúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori stoja za rozmachom nových obchodných centier po celej Európe. Upozornila na to dnes medzinárodná realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield, ktorá očakáva do konca roka 2016 nárast nových maloobchodných plôch o 9,7 milióna štvorcových metrov (m2) a postupnú premenu ich formátu

 

Nové obchodné centrá v Európe

      Bratislava 9. decembra (TASR) - Rastúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori stoja za rozmachom nových obchodných centier po celej Európe. Upozornila na to dnes medzinárodná realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield, ktorá očakáva do konca roka 2016 nárast nových maloobchodných plôch o 9,7 milióna štvorcových metrov (m2) a postupnú premenu ich formátu. Na Slovensku by malo podľa nej pribudnúť 89.000 m2 priestorov v nových alebo existujúcich obchodných centrách.
      Po dvoch slabších rokoch sa tak developéri opäť dostávajú do formy. Nové projekty nielen chystajú, ale aj realizujú, úspešne prenajímajú a predávajú krátko po dokončení investorom. Poradenská spoločnosť uviedla, že novú výstavbu podporuje zvyšujúca sa kúpna sila v Európe a ochota zákazníkov utrácať rovnako ako expanzia nájomcov.
      „Nové projekty vznikajú po celej Európe. Medzi najaktívnejšie patrí možno prekvapivo Španielsko a Taliansko, ktoré prechádzali náročnejším ekonomickým obdobím. Robustnú aktivitu vykazujú taktiež tradičné trhy vo Veľkej Británii, vo Francúzsku alebo v Nemecku. Nečakaný rozmach maloobchodu vidíme rovnako v Škandinávii," priblížil výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej a východnej Európe Jonathan Hallett.

      Expanzia obchodných centier je podľa neho dôkazom, že napriek rozmachu nakupovania na internete má tento maloobchodný formát na trhu stále svoje miesto. Nové projekty však ukázali nové trendy. Jedným z nich je rekonštrukcia, modernizácia alebo rozšírenie existujúcich nákupných centier. Z očakávaného prírastku 9,7 milióna m2 nových plôch tvorí rozšírenie 22 % v západnej Európe a zhruba 10-% podiel v regióne strednej a východnej Európy.
      Za dôležitú považuje poradenská firma tiež premenu formátov obchodných centier. Developéri začínajú hovoriť o tzv. galériách životného štýlu. „Pripravované galérie či centrá otvorené v druhej polovici tohto roka vykazujú vysokú kvalitu architektúry, vnútorného dizajnu, kladú dôraz na voľnočasové aktivity ako šport alebo wellness. Prakticky vo všetkých nových konceptoch majú jednu z kľúčových úloh gastro prevádzky a ďalšie predajne spojené s jedlom alebo pitím. Za samozrejmé je už vnímané zapojenie zelene a vytvorenie prirodzeného prostredia pre návštevníkov," opísal Hallett.
      Tretím trendom je zmenšovanie nových a pripravovaných projektov. Väčšina z nich spadá do kategórie menších a stredných centier, spravidla okolo 20.000 až 30.000 m2. Aj vďaka tomu významné percento nových stavieb vzniká mimo metropoly alebo veľkých miest.
      Posledné európske trendy podľa Cushman & Wakefield nasleduje aj Slovensko. Za posledný rok boli otvorené tri nákupné centrá, a to City Arena v Trnave (29.500 m2), Forum v Poprade (22.500 m2) a Galéria v Lučenci (8600 m2), kde sa návštevníci môžu tešiť aj zo športových centier a gastro prevádzok. Veľkou rekonštrukciou prešlo nákupné centrum Aupark v Bratislave. V nasledujúcich rokoch je naplánované rozšírenie centra Eurovea v Bratislave a tiež výstavba nových nákupných centier, napríklad Forum v Prešove. 

 

zdroj: TASR